Recensioner av Under SolenKomedi, Sverige, 1998. Regi: Colin Nutley. Skådespelare: Rolf Lassgård, Johan Widerberg, Helena Bergström. Handling: Här förgylls och oroas en ensam bondes tillvaro av en blond och ärtig hushållerska som han skickat efter per annons. Tiden är mitten på 50-talet, den snälle och blyge lantbrukaren har aldrig lärt sig läsa och på fyrtio år inte heller blivit av med oskulden. Men det senare är nu bara en tidsfråga, ty vid åsynen av hushållerskan börjar blodet strax ropa bland värphöns och lagårdsskrymslen. Omdöme: Colin Nutley är svag för berättelser där utbölingar från staden vänder upp och ner på livet på landet. Av detta Hemmets Veckotidning-material, inklusive en orm i lustgården spelad av Johan Widerberg, har det blivit en vackert fotograferad historia som bara i några ögonblick mot slutet då idyllen tar en dramatisk vändning uppnår någon psykologisk och bildmässig förtätning. I övrigt är den ytlig, tunn och konventionell. (Jan Aghed, 1999) Sydsvenskan 20 december 2001
Aftonbladet Svenska landsbygden. 1956. På en halvt förfallen bondgård bor 40-årige lantbrukaren Olof (Rolf Lassgård) ensam med sina djur sedan mamman dog nio år tidigare. Fortfarande oskuld söker han nu en kvinna via annons, under täckmanteln att hon ska vara hans hushållerska. 34-åriga Ellen (Helena Bergström) svarar. Blond och vacker med en bakgrund hon är mycket tystlåten om. Det dröjer inte länge förrän Olofs känslor för Ellen börjar förstöra den udda vänskap som finns mellan Olof och Erik (Johan Widerberg). En 27-åring som varit på sjön, kör vräkig amerikanare, skryter om sina hundratals brudar, och som har lånat pengar av Olof för tveksamma affärer. Vi som har vuxit upp på landet känner oss omedelbart hemma i Colin Nutleys drama om vänskap, kärlek och lojalitet. För även om 1950-talets Sverige kanske inte var fullt så vackert, som i fotografen Jens Fischers bilder, vill vi gärna minnas det så. Och Olof är som den slags medelbonde man skulle ha fått fram om man hade kört alla den tidens svenska bönder i en mixer. Lassgård är en stor skådespelare, som här spelar med små medel. En sorgsen blick. En mumlande tveksam replik. Han förkroppsligar den blyge Olof på ett lågmält, men mästerligt, sätt. Filmens tempo verkar anpassat efter den tid och miljö den utspelas i. En långsam berättarrytm som passar historien. Två timmar och tio minuter känns, faktiskt, aldrig särskilt långt. Men visst skulle tiden ha kunnat användas lite annorlunda. Till exempel till tio, femton minuters återblickar på vad som tidigare har hänt Ellen och Erik. Både Helena Bergström och Johan Widerberg är bra. Men deras sätt att spela sina rollfigurer - hon hemlighetsfull och förtegen, han kaxig - hade bottnat bättre om vi hade fått lite mer bakgrund. Eller om Eriks lite märkliga förhållande med flickvännen Lena (Linda Ulvaeus) hade fått några scener till. "Under solen" är en bra film - som hade blivit ännu bättre om hela filmen hade haft samma intensitet som under den sista halvtimmen, när människornas relationer ställs på sin spets. Jan-Olov Andersson 1998-12-25
Jan Aghed, SDS: "Filmens nästan enda riktigt bra scener - i den meningen att spel, repliker, stämning, växlande kameraperspektiv och klippning finner harmoniskt utlopp i en övertygande psykologisk och bildmässig förtätning - kommer dels då fixarens uppläsning förfalskar innehållet i hushållerskans avskedsrader till analfabeten och dels då brevskriverskan ångrar sig. (-) Storyn bärs sällan fram av någon större trovärdighet ens på egna premisser. Ofta vidlåds berättandet av samma vänliga tröghet som den förälskade lantbrukarens hjärntrafik. Lassgård är vanligen en imponerande aktör, men då han ska föreställa ett hämmat och försynt, lantligt köttlass av dovt mullrande lidelser kan han falla tillbaka på tradiga maner i ett överspelat underspel, Widerbergs onda genius saknar utstrålning och Bergström hos Nutley är som alltid Bergström hos Nutley. Frånsett samlagsflås i ladan, reaplan i skyn, bilarna och lite till samt de båda nämnda episoderna skulle man inte blivit alltför förvånad om Under solen visat sig vara en filmatisering av ett refuserat manus till någon bygdemelodram med Edvin Adolphson och Birgit Tengroth. Mans kvinna II eller tvärtom. Nutleys möte med denna svenska filmtradition ser inte sällan ut som ett oavsiktligt komiskt misstag."
Helena Lindblad, DN: "Det kunde blivit ett angelägnare triangeldrama om känslomässig nöd och utanförskap om det hade funnits fler psykologiska fördjupningar. Men Nutley väljer att stanna på ytan, låter berättelsen lunka på, avstår från överraskningar och använder en, oftast, generande enkel symbolik för att föra handlingen framåt. (-) Skådespelarna tar också det säkra för det osäkra. Helena Bergström är lika svalt sexig, Lassgård klumpedunsig och Widerberg ynglingaktigt slängig som de brukar vara. Hantverket är som alltid hos Nutley oklanderligt. Femtiotalskänslan kärleksfullt återskapad (-). Jens Fischer, en mästare på att fånga själva essensen av den svenska naturens skönhet på bild, är på topp. Men det vore betydligt mer spännande om Colin Nutley, som redan har den stora publiken i sin hand, vågade ta större konstnärliga risker."
Bertil Palmqvist, AN: "Det är som en remake av någon svensk 40- eller 50-talsfilm; den tid då passionerna (åtminstone i svensk tappning) utspelade sig på landsbygden, den tid då urbaniseringen ännu inte helt hade utarmat kärlekslivet på landet, lika landsbygdsromantiskt som hon dansade en sommar, fast snarare han knullade en sommar. (-) När engelsmannen Nutley gör sin remake så blir den gamle bekantingen sig ändå inte riktigt lik. Denne ensamme svenska småbrukare (Rolf Lassgård) har aldrig funnits i den svenska verkligheten, fråga mig, jag har vuxit upp med dem nära inpå. Och hushållerskan (Helena Bergström) kunde inte ens ha rört sig i de mest kärlekstörstande ungkarlarnas fantasi. Bara ormen i paradiset (Johan Widerberg) är sig riktigt lik, men skitstövlar förändras ju inte så mycket genom tiderna. (-) Varken [Helena Bergström] eller Rolf Lassgård slarvar bort en filmroll. Hennes hushållerska behåller sina mystifikationer in i det sista. Lassgård är rörande i sin tafatthet och skönt patetisk när han tror sig ha kommit på vad kärlek handlar om. Johan Widerberg är den minidonjuan han är. Han ska nog se upp, så att han inte fastnar i det facket. Den svenska landsbygden (-) är vacker men inte heller den är sig riktigt lik. Nutley verkar se ett annat ljus än det vi svedalingar ser. Och det är ju inget fel. Tristare är då att hans film - till skillnad från Änglagård - nästan helt saknar humor och att den berättelse han har byggt den på inte har någon fjong - trots sitt erotiska grundtema."
25 december 1998
|