Stefan Jarl är en av Sveriges mest hyllade och respekterade filmare. Han har bland annat gjort den så kallade modstrilogin, Jag är din krigare och Liv till varje pris om kollegan och vännen Bo Widerberg.
Just nu pågår Lilla Filmfestivalen i Båstad, som startades av just Widerberg. Efter hans död fick Stefan Jarl ta över. I vanliga fall har han full kontroll över vad som ska hända. Men inte i år.
Margareta Bengtsson, kultur- och fritidschef i Båstad kommun, gjorde nämligen en kupp.
Hon ringde runt till finansiärerna av Bo Widerberg- stipendiet (Svenska filminstitutet, SVT, ABF, Svensk filmindustri och Sandrew) och lyckades övertyga dem om att Stefan Jarl – som är den som normalt sett utser pristagaren – skulle få stipendiet i år.
– Jag blev helchockad. Det var en superöverraskning. Jag fattar inte hur Maggan har kunnat hålla det hemligt. Vi har haft daglig kontakt när vi jobbat med festivalen, säger Stefan Jarl.
Han tror att beslutet kan väcka en del kritik.
– Det är pinsamt om det uppfattas som om jag har gett priset till mig själv. Men det har jag inte. De har gått bakom ryggen på mig. Jag har jobbat med festivalen som ett slags ideellt arbete och det här är väl ett tack för att jag hållit på i sex år.
Margareta Bengtsson ser inga problem med utnämningen. Hon tycker tvärtom att den är en självklarhet.
– Jag förstår inte varför vi skulle få kritik. Det är så uppenbart att Stefan är en mycket värdig mottagare av stipendiet. Finansiärerna tyckte dessutom att det var en alldeles utomordentlig idé, berättar hon.
Stipendiesumman på 50 000 kronor ska Stefan Jarl använda för att ha något att leva på medan han jagar pengar till sitt nya projekt med arbetsnamnet ”Hur det är”. Det är en dokumentär som ska ”ta temperaturen på Sverige”.
– Tidpunkten kunde inte ha varit bättre. Jag måste ha något att leva på under tiden jag jagar mer pengar. Jag har suttit hemma och sökt andra stipendier och försöker också få ett kontrakt så att jag kan komma i gång, säger Jarl.
”Hur det är” har tidigare fått 1,5 miljoner kronor i förhandsstöd av Svenska filminstitutet. Men den summan räcker inte långt.
– Det är svårt att göra dokumentärfilm under fem miljoner kronor eftersom det finns så många tröskelkostnader av teknisk art. Man måste köpa råfilm, framkalla och annat. Det drar så jävla mycket pengar.
ANDREAS UTTERSTRÖM/ TT Spektra
Hanna Norling